SiratElMustakiem SiratElMustakiem
Assalamualikum wa rahmatu Allahi wa barakatuh welkom bij Sirat El Mustakiem Zoek en deel hier je kennis met je broeders en zusters en ontwikkel jezelf meer in je geloof wassalamu 3alaikum wa rahmatu Allahi wa Barakatuh.
 FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen
 Geloof in de engelen Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Nieuw onderwerp plaatsenReageren
Auteur Bericht
siratelmustakiem
Site Admin


Geregistreerd op: 26 Okt 2008
Berichten: 21

BerichtGeplaatst: 29-10-2008 22:13:20 Reageren met citaatTerug naar boven

Geloof in de engelen



Geloof in de engelen is één van de zes zuilen van imaan, Zonder één van deze zes is er geen sprake van geloof. Geloven in de engelen is dus essentieel voor de moslim. Zonder geloof in de engelen (of één van de andere zuilen) kun je jezelf geen moslim noemen.



De engelen maken deel uit van al-Ghaib, het ongeziene. Al-Ghaib is datgene wat we niet kunnen zien, wat we niet kunnen waarnemen en waar we geen kennis over op kunnen doen, behalve de kennis die Allah daarover openbaar maakt. De bronnen voor onze kennis over de engelen zijn dus de Qor´aan en de ahadieth van onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam). Alleen kennis die hieruit voortkomt kunnen we als betrouwbaar classificeren. Wat nu volgt is een beschrijving van de engelen, hun schepping, hun eigenschappen , hun taken en bezigheden, gebaseerd op de Qor´aan en de ahadieth.

De schepping van de engelen

Allah heeft de engelen uit licht geschapen. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei:

“De engelen werden geschapen uit licht, de djinn werden geschapen uit rookloos vuur en Adam werd geschapen uit wat aan jou beschreven is.” (Muslim, nr. 2996)



We hebben geen kennis omtrent het precieze tijdstip waarop Allah de engelen heeft geschapen, omdat daar geen betrouwbare teksten over zijn. Wat we wel weten, is dat de engelen vóór de mens (Adam) geschapen werden, omdat Allah de engelen op de hoogte bracht van Zijn voornemen om een mens te scheppen:

« En toen jouw Heer zei tot de engelen: “Voorwaar, Ik zal op aarde een gevolmachtigde aanstellen” … » (Al-Baqarah 2:30)

Eigenschappen van de engelen


De engelen eten en drinken niet
Dat engelen niet eten of drinken, blijkt uit het verhaal van Ibrahiem (aleihi sallam) en de engelen die hem bezochten:



« Toen zij (de engelen) bij hem (Ibrahiem) kwamen zeiden zij: “Vrede!” Hij zei: “Vrede!” , (en dacht bij zichzelf:) “Onbekend volk”. Hij ging toen vlug naar zijn familie en bracht een geroosterd kalf. Hij plaatste het daarop vóór hen en zei: “Eten jullie het niet?” (Maar zij wilden niet eten.) Toen voelde hij angst voor hen. Zij zeiden: “Wees niet bang.” En zij verkondigden hen de verheugende tijding over (de geboorte van) een verstandige jongeling (Ishaq). » (Ad-Dhaariyaat 51:26-2Cool

De engelen hebben geen behoefte aan eten en drinken. Hun voedsel is tasbieh (het zeggen van soebhannallah) en tahliel (het zeggen van laa ilaha ilaa Allah):

« Zij (de engelen) prijzen Zijn Glorie tijdens de nacht en de dag en versagen niet. » (Al-Anbiyaa´ 21:20)



Hun omvang
Sommige engelen zijn enorm groot. De grootste van allemaal is de engel Djibriel (aleihi sallam). ´Abdullah ibn Mas´ood (radiallahoe ´anhoe) overleverde:

“De Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam) zag Djibriel in zijn ware gedaante. Hij had zeshonderd vleugels, en elke vleugel bedekte de hele horizon. Van zijn vleugels vielen juwelen, parels en robijnen, en alleen Allah weet over hen.” (Ahmed)

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) beschreef Djibriel (aleihi sallam) als volgt:

“Ik zag Djibriel uit de hemel neerdalen en de omvang van zijn gedaante vulde de ruimte tussen hemel en aarde.” (Muslim, 177)

De engelen die de Troon van Allah (Al-´Arsh) dragen, behoren ook tot de grootste engelen. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei over hen:

“Ik heb toestemming gekregen om te spreken over één van de engelen van Allah die de Troon dragen. De afstand tussen zijn oorlellen en zijn schouders is gelijk aan de afstand van zevenhonderd jaar lang reizen.” (Abu Dawud)



Hun uiterlijk
De engelen hebben vleugels:

« Alle lof zij Allah, de Schepper van de hemelen en de aarde. Hij heeft de engelen tot gezanten gemaakt, met twee, drie of vier (paar) vleugels. Hij voegt aan de schepping toe wat Hij wil. » (Fathir 35:1)

De engelen hebben een mooi uiterlijk. In de Qor´aan (53:6) wordt gezegd over Djibriel (aleihi sallam) dat hij de eigenschap bezit van “dhoe mirrah”. Volgens Ibn ´Abbas (radiallahoe ´anhoe) betekent dit dat hij een beeldschone verschijning is. Qutadah zei: “Hij is groot en knap.”

Dat de engelen mooie verschijningen zijn, is een vast idee in de hoofden van veel mensen. Een mooi kind noemen we een engeltje. Zo ook met de vrouwen in de tijd van de Profeet Yusuf (aleihi sallam). Toen zij Yusuf zagen, en Yusuf was van een ongekende schoonheid, sneden ze zichzelf in hun handen met de messen die ze op dat moment vasthielden en riepen:

« Heilig is Allah! Dit is geen mens, dit is niets dan een nobele engel! » (Yusuf 12:31)



De engelen hebben niet allemaal hetzelfde uiterlijk, er zijn bijvoorbeeld verschillen in grootte.

Hun vermogen om verschillende gedaanten aan te nemen
Allah heeft de engelen het vermogen gegeven om een andere verschijningsvorm dan hun eigen aan te nemen. Hij zond bijvoorbeeld Djibriel naar Maryam, de moeder van ´Isa (aleihi sallam) in de gedaante van een man. En de engelen kwamen ook naar Ibrahiem in menselijke gedaanten. Lut (aleihi sallam) en de bewoners van zijn stad zagen de engelen in de gedaante van knappe jonge mannen.

Djibriel (aleihi sallam) kwam naar de Profeet Muhammed (sallallahoe aleihi wa sallam) in verschillende gedaanten. Soms vertoonde hij grote gelijkenis met de sahabi Dihyah al-Kalbi, die erg knap was. De Sahaba zagen hem eens in menselijke vorm, toen hij naar de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) kwam om hem vragen te stellen over Islaam, Imaan en Ihsaan.



Hun snelheid
De grootste snelheid die we vandaag de dag kennen, is de snelheid van het licht. De engelen zijn echter in staat veel sneller dan dat te reizen. Soms stelde iemand de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) een vraag en hij was nog niet uitgepraat of Djibriel was er al met het antwoord van Allah (en Allah bevindt zich boven de hemelen).


Hun vroomheid
Van nature zijn de engelen gehoorzaam aan Allah. Ze kunnen niet anders dan doen wat Allah hen opdraagt en worden ook nooit moe dat te doen:

« .. Zij (de engelen) zijn Allah niet ongehoorzaam in wat Hij hen beveelt, en ze voeren uit wat hen is bevolen. » (At-Tahriem 66:6)

« … Degenen die zich bij jouw Heer bevinden prijzen dag en nacht Zijn Glorie en zij versagen niet. » (Fussilat 41:3Cool

Net zoals de gelovigen onder de mensen verschillen de engelen onderling ook in hun mate van vroomheid. De besten van hen waren degenen die aanwezig waren bij de slag bij Badr, zoals is overgeleverd door Mu´aadh ibn Rifaa´ah:

“Djibriel (aleihi sallam) kwam bij de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) en vroeg hem: “Hoe beoordeel jij de mensen onder jullie die aanwezig waren bij Badr?” De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) antwoordde: “Zij zijn de besten van de moslims” of iets gelijk daaraan. Djibriel (aleihi sallam) zei: “Zo is het ook met de engelen die aanwezig waren bij Badr.” (Buchari, 3992)

Hun aantal
Er zijn zeer veel engelen, en hun aantal is alleen bij Allah bekend. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) vertelde over Bait-oel-Ma´moor (het Veelbezochte Huis, in de zevende hemel), dat het elke dag door zeventigduizend engelen wordt bezocht die er salaah doen. Wanneer zij er éénmaal geweest zijn, keren ze er niet meer terug, d.w.z. dat er elke dag weer zeventigduizend nieuwe engelen komen. (Buchari, 3207)



En een hadieth over de Dag des Oordeels luidt:

De Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam) zei: “Op die dag zal de Hel naar voren gebracht worden, met behulp van zeventigduizend touwen, en elk touw wordt getrokken door zeventigduizend engelen. “ (Muslim, 2842)



Taken en bezigheden van de engelen
De engelen getuigen van de Eenheid van Allah, zoals Allah zegt:

« Allah getuigt dat er geen god is dan Hij en (ook) de Engelen en de bezitters van kennis, standvastig in de gerechtigheid. Er is geen god dan Hij, de Almachtige, de Alwijze. » (Ali-´Imraan 3:1Cool

Allah heeft sommige engelen geëerd door ze als boodschappers uit te kiezen, net zoals Hij sommige mensen als Boodschappers uitgekozen heeft:

« Allah kiest uit de engelen gezanten en uit de mensen. Voorwaar, Allah is Alhorend, Alziend. » (Al-Hadj 22:75)

Toen Allah Adam schiep en hem eer wilde bewijzen, beval Hij de engelen om voor Adam te buigen:

« En toen Wij tot de engelen zeiden: “Buigt jullie voor Adam”, toen bogen zij, behalve Iblies (de Sjeitaan). Hij weigerde en was hooghartig en werd één van de ongelovigen. » (Al-Baqarah 2:34)

Sommige engelen zijn bij naam bekend:

Djibrel (aleihi sallam) is de engel die de Openbaring aan de boodschappers bracht. Hij bracht dus ook de Qor´aan aan Muhammed (sallallahoe aleihi wa sallam).

« Met hem (de Qor´aan) daalde de getrouwe Geest (Djibriel) neer. » (As-Sjoe´ara´ 26:193)

De Engel Mikaa´iel wordt bij naam in de Qor´aan genoemd:

« En wie een vijand van Allah is en van Zijn Engelen en van Zijn Boodschappers en van Djibriel en van Mika´iel; voorwaar, Allah is een vijand van de ongelovigen. » (al-Baqarah 2:9Cool

De engel Mikaa´iel heeft de zorg voor de regen en de vegetatie en hij heeft helpers (andere engelen) die voor de wind en de wolken zorgen, zoals Allah het wil.

De engel Israfiel zal op de Hoorn blazen wanneer het Uur begint.

De engel Malik is de bewaker van de Hel:

« Zij (de mensen in de Hel) roepen: “O Malik, laat jouw Heer een eind aan ons maken.” Hij zegt: “Voorwaar, jullie blijven hier.” » (Az-Zoechroef 43:77)





Moenkar en Nakir zijn de engelen die de mens in zijn graf zullen ondervragen (zie de lange hadieth van at-Tirmidhi over het nemen van de ziel en de ondervraging in het graf).



Haroet en Maroet zijn de twee engelen die op bevel van Allah de mens sihr, zwarte magie leerden, als een beproeving van de gehoorzaamheid van de mensen. (Al-Baqarah 2:102)



De engelen zijn machtig en sterk en verrichten veel taken. Ze zijn daarvoor in groepen verdeeld, en alleen Allah heeft volledige kennis daarover. Enkelen van hen dragen al-´Arsh (de Troon):



« Degenen die de Troon dragen (de engelen) en wie zich eromheen bevinden, prijzen de Glorie van hun Heer met Zijn lofprijzing en geloven in Hem en vragen voor vergeving voor degenen die geloven. » (Ghafir 40:7)

Sommige engelen zijn verantwoordelijk voor de bergen. A´isha (radiallahoe anha) vroeg de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) :

“ Heb je ooit een dag meegemaakt die zwaarder was dan de dag van Oehoed?” Hij zei: “Ik leed door de handen van jouw volk en het ergste dat ik leed was wat ik door hun toedoen leed op de dag van ´Aqabah. Dat was toen ik Ibn Abd Yaalayl ibn ´Abd al Kalaa tot de Islaam uitnodigde, en hij weigerde. Ik ging weg en voelde me teneergeslagen en wist nauwelijks waar ik heen ging. Ik kwam pas weer tot mijn positieven toen ik Qarn al-Tha´aalib bereikte. Ik hief mijn hoofd op en zag dat ik in de schaduw van een wolk was. Ik keek, en zag Djibriel (aleihi sallam) in de wolk. Hij riep me en zei: Allah heeft gehoord wat jouw volk zei en hoe ze op jou reageerden. Hij heeft de engel van de bergen gestuurd zodat je hem kan zeggen te doen wat je wilt dat hij doet.” De engel van de bergen riep me en groette me, en zei toen: “O Muhammed, zeg me wat ik moet doen. Als je wilt, kan ik ze verpletteren tussen twee bergen.” De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei : « Het enige waar ik op hoop is dat Allah vanuit hen mensen voortbrengt die alleen Allah zullen aanbidden en geen metgezellen naast Hem zullen plaatsen.” (Buchari, 3231)

De Engel des Dood en zijn helpers zijn belast met het nemen van de zielen. (Er zijn geen sterke bewijzen dat dit de engel ´Azra´iel zou zijn) Bij de gelovigen gaat dat als volgt:

« Zij (de godsvrezenden) zijn degenen die de engelen als reinen wegnemen, terwijl zij zeggen: “Salamoen ´aleikoem (vrede zij met jullie), treedt het Paradijs binnen wegens wat jullie plachten te doen. » (An-Nahl 16:32)



En de ongelovigen:

« En als jij zou kunnen zien wanneer de engelen (de zielen van) degenen die ongelovig zijn wegnemen, (en hoe) zij hun gezichten en hun ruggen slaan (en zeggen): “Proeft de bestraffing van het branden!” » (Al-Anfaal 8:50)

Andere engelen zijn de poortwachters van het Paradijs en de bedienden van de mensen van het Paradijs:

« Zij (de gelovigen) treden de Tuinen van ´Adn (het Paradijs) binnen en (ook) degenen die oprecht waren van hun vaderen en hun echtgenoten en hun nakomelingen. En de engelen treden bij hen binnen door iedere poort. (Zeggend:) “Salamoen ´aleikoem bima shabartoem” (Vrede zij met jullie wegens jullie geduldig zijn). Het is de beste eindbestemming. » (Ar-Ra´d 13:23-24)



En er zijn ook engelen die de poorten van de Hel bewaken:

« O jullie die geloven! Behoedt julliezelf en jullie gezinsleden voor de Hel die als brandstof mensen en stenen heeft, waarover strenge en hardoptredende engelen zijn aangesteld, die Allah niet ongehoorzaam zijn in wat Hij hen beveelt, en die uitvoeren wat hen is bevolen. » (At-Tahriem 66:6)

Er zijn engelen die de gelovigen bijstaan in de djihaad:

« (Gedenk) toen jouw Heer aan de engelen openbaarde: “Voorwaar, Ik ben met jullie, versterkt daarom degenen die geloven. Ik zal angst werpen in de harten van degenen die ongelovig zijn. Slaat dan hun hoofden af en slaat al hun vingers en tenen af. » (Al-Anfaal 8:12)

Tijdens de Lailat-oel-Qadr in de maand Ramadan dalen de engelen in grote getale af naar de aarde, om getuige te zijn van de goede daden die de Moslims doen, zoals Allah zegt:

« De Lailat-oel-Qadr is beter dan duizend maanden. De engelen en de Geest (Djibriel) daalden in haar neer met de toestemming van hun Heer, voor elke beschiking. » (Al-Qadr 97:3-4)

Sommige engelen reizen door de wereld, op zoek naar samenkomsten waar mensen Allah gedenken. Abu Hurairah (radiallahoe ´anhoe) zei:

De Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam) zei: “Allah Ta´ala heeft engelen die rondreizen op zoek naar de mensen van dhikr. Als ze een groep mensen vinden die Allah gedenken, roepen ze elkaar: “Kom naar wat jullie hebben verlangt!” En ze omsluiten deze groep met hun vleugels en deze vleugels zullen tot de laagste hemel reiken. Hun Heer vraagt dan (hoewel Hij het zelf het beste weet).: “Wat zeggen Mijn dienaren?” Ze zeggen: “Ze verheerlijken, prijzen, loven U en geven uitdrukking aan hun respect voor U.” Hij vraagt dan: “Hebben ze Mij gezien?” Ze antwoorden: Nee, bij Allah, ze hebben U niet gezien. Hij vraagt: “En hoe zou het zijn als ze Mij zagen?” Ze zeggen: “Ze zouden nog fanatieker worden en toegewijd in hun lofprijzingen en aanbidding.” Hij vraagt: “Wat vragen ze Mij?” Ze zeggen: “Ze vragen U om het Paradijs.” Hij vraagt: “En hebben ze dat gezien?” Zij zeggen: “Nee, bij Allah. O Heer, ze hebben het niet gezien.” Hij vraagt: “En hoe zou het zijn als ze het gezien hadden?” Ze antwoorden: “Ze zouden er nog meer naar verlangen en ze zouden U er nog meer om vragen.” Hij vraagt: “En waartegen zoeken ze mijn bescherming?” Ze zeggen: “Tegen het Vuur van de Hel.” Hij vraagt: “Hebben ze het gezien?” Ze zeggen: “Nee, bij Allah, ze hebben het niet gezien.” Zij vraagt: “En hoe zou het zijn als ze het zouden zien?” Ze zeggen: “Ze zouden nog meer vrees hebben en proberen eraan te ontkomen.” Allah zegt: “Jullie zijn Mijn getuigen dat ik hen vergeven heb.” Eén van de engelen zegt: “Die-en-die (die bij hen zit) hoort niet echt bij hen. Hij kwam (naar hun bijeenkomst) om de één of andere reden.” Allah zegt: “Ze waren allemaal aanwezig in de bijeenkomst, en niet één van hen zal worden uitgesloten (van de vergeving).” (Buchari, Al-Fath 6408)

Deze engelen gaan geen huis binnen waar beelden, afbeeldingen van levende wezens of honden zijn. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei :

“De engelen betreden geen huis waar zich een hond of een beeld bevindt.” (Muslim, 2106)



De engelen hebben een afkeer van alles wat onrein is, en zullen dat willen mijden. Ze houden bijvoorbeeld ook niet van ruimtes waar gerookt wordt. Degenen die zich bezighouden met dit soort zaken of afbeeldingen en honden in hun huis hebben, lopen het bezoek van deze engelen mis. En dus de kans dat deze engelen du´a voor hem doen.



De engelen die de mens continue vergezellen


De engelen vergezellen de mens vanaf de dag dat hij werd gevormd in de baarmoeder tot de dag dat zijn ziel zijn lichaam verlaat. Daarna vergezellen ze hem in zijn graf en in het Hiernamaals.

Hun aanwezigheid tijdens zijn leven is als volgt:

Ze zorgen voor hem tijdens zijn schepping
Anas (radiallahoe anhoe) overleverde van de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam):

“Allah stelt een engel aan in de baarmoeder, die zegt: “O Heer, een druppel (nutfah – gemengde druppel van zaad en eicel)? O Heer, een klonter (´alaqah) ? O Heer, een vleesklomp (mudghah - ziet eruit als een gekauwd stukje vlees)?” Wanneer Allah beschikt dat deze schepping voltooid zal worden, zegt de engel: “O Heer, mannelijk of vrouwelijk? Verdoemd of gezegend? Wat is zijn voorziening? Wat is zijn levensduur?” En dat wordt geschreven terwijl het in zijn moeders baarmoeder is.” (Buchari [6595] en Muslim [2646])

Ze beschermen de mens
Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

«En voor de mens zijn er bewakers (engelen) voor hem en achter hem, zij waken over hem op bevel van Allah. » (Ar-Ra´d 13:11)

Ibn ´Abbaas (radiallahoe anhoe), de mufassir met de meeste kennis, heeft uitgelegd dat de mu´aqqibaat (hier vertaald als engelen – het zijn engelen die elkaar opvolgen) verwijzen naar de engelen die door Allah zijn aangewezen om de mens van voren en van achteren te beschermen. Als de beschikking van Allah komt – als Hij heeft beschikt dat iemand een ongeluk of iets dergelijks overkomt – dan trekken de engelen zich terug.

Mujaahid zei: “Er is geen mens aan wie geen engel is toegewezen om hem te beschermen wanneer hij slaapt en wanneer hij wakker is, tegen de djinn, tegen mensen en tegen wilde beesten. Alles wat zijn richting op komt sturen deze engelen weg, behalve waarvoor Allah toestemming geeft om te gebeuren.”

Een man zei tegen ´Ali ibn Abi Talib (radiallahoe anhoe): “Een groep van (de stam van) Muraad wilde jou doden.” ´Ali zei: “Iedere mens heeft twee engelen om hem te beschermen tegen alles wat niet voor hem voorbeschikt is. Als de beschikking komt, trekken zij zich terug en ze staan niet tussen hem en wat voor hem beschikt is. De levensduur die voor hem beschikt is, vormt de bescherming voor de mens.”

De “engelen die elkaar opvolgen” die genoemd worden in soerah Ar-Ra´d zijn dezelfde engelen die in een andere ayah worden vermeld:

«En Hij (Allah) is de Krachtige, boven Zijn dienaren. En Hij stelt bewakers (engelen) over jullie aan, zodat als één van jullie de dood bereikt de door Ons gezondenen (de Engel des Doods en zijn helpers) hem (zijn ziel) wegnemen en zij verzuimen niet. » (Al-An´aam 6:61)

De bewakers die Allah stuurt, beschermen iemand totdat de afgesproken tijd (van overlijden) aanbreekt.

Engelen die hasanaat (goede daden) en sayi´aat (slechte daden) noteren
Iedereen heeft twee engelen die zijn daden opschrijven, zowel de goede als de slechte daden, zowel grote als kleine daden. Allah zegt:

« En voorwaar, er zijn zeker bewakers (engelen) over jullie, eervollen, schrijvenden. Zij weten wat jullie doen. » (Al-Infithaar 82:10-12)

« En voorzeker, Wij hebben de mens geschapen en Wij weten wat zijn ziel hem influistert en Wij zijn dichter bij hem dan zijn halsslagader. Wanneer de twee ontvangers (engelen) aan de rechterzijde en aan de linkerzijde zitten te schrijven, is er geen woord dat hij uit of aan zijn zijde bevindt zich een waker die gereed is. » (Qaf 50:16-1Cool

De rechter engel noteert de hasanaat (goede daden) en de linker engel de sayi´aat (slechte daden).

Er is overgeleverd door Abu Umaamah dat de Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam) zei:

“Wanneer een moslim een slechte daad begaat, schrijft de engel aan de linkerzijde niets op voordat zes uren verstreken zijn. Als hij berouw krijgt en Allah om vergeving vraagt, verwerpt hij het (schrijft hij niets neer), anders schrijft hij één sayi´ah / slechte daad neer.”

(At-Tabarani, sahieh)

Het is nu duidelijk dat de mens na zijn geboorte door vier engelen wordt vergezeld. Ibn Kathir (rahimahoellah) zei: “De aayah «En voor de mens zijn er bewakers (engelen) voor hem en achter hem, zij waken over hem op bevel van Allah. » (Ar-Ra´d 13:11) betekent: iedereen heeft engelen bij zich die hem om beurten bewaken ´s nachts en overdag, die hem beschermen tegen slechte zaken en tegen ongelukken, net zoals andere engelen om beurten zijn goede en slechte daden noteren, ´s nachts en overdag.. (…) Er zijn dus overdag vier engelen en ´s nachts vier andere.” (Ibn Kethir 2/504)

En Allahoe ´Alim – Allah weet het het beste.

Bron:nl/assiraat
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen
Berichten van afgelopen:      
Nieuw onderwerp plaatsenReageren


 Ga naar:   



Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Tijden zijn in GMT + 1 uur
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group - GIR Theme